Hoe kom je een brug onderdoor als je voertuig echt te hoog is ?
Het was vlak na de wereldoorlog, in 1946 denk ik. Er kwam voor de schippers plotseling veel werk, er waren toen nog bijna geen vrachtwagens, dus alles gebeurde met de scheepvaart. De afzet van de veilingen was ineens afhankelijk van de toen aanwezige schippers. Iedereen die maar varen kon, kon gelijk aan het werk. Er werd veel groenten en fruit vervoerd naar de groentemarkten in o.a. Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en nog vele andere steden in de omgeving. De boten gingen afgeladen door het Westland richting Delft allemaal naar het Haantje, dit was de laagste brug van het Westland. Als je daar onderdoor kon, dan kon je het hele Westland bevaren. De boten waren soms dan te hoog geladen, en konden er niet onderdoor. De oorzaak was dat soms het water iets gestegen was, als dit te veel scheelde dan moest er echt opnieuw beladen worden, wat veel tijd vergde. Het gebeurde bij mijn vader en broers soms ook dat ze 5 à 10 cm te hoog waren, hier was een uitgekiende methode voor om er toch onderdoor te komen….
Ze voeren eerst tot vlak voor de brug om het verschil te meten, was dit echt niet meer dan ongeveer 10 cm, dan voeren ze dik honderd meter achteruit, gaven dan vol gas vooruit zo hard mogelijk tot vlak voor de brug. 5 of 10 mtr. voor de brug ging de motor dan vol in zijn achteruit en door deze manoeuvre zakte de steven van de boot wel 10 cm en gleed de schuit rustig de brug onderdoor, zo de Vliet in waar je wel vreselijk goed het tegemoet komend scheepvaart in de gaten moest houden. Vanaf dat punt ging iedereen zijn eigen richting uit. Deze welvaart voor de schippers heeft wel enige tijd voortgeduurd, maar toen verkeer per as daarna snel toenam, werd het wel een aflopende zaak.